Què és el talent? Quelcom que tothom té i que cal desenvolupar al màxim? Quelcom que només tenen alguns i cal, primer de tot, detectar? Tots els talents es poden detectar a l’escola? I si comprovem que un alumne és especialment talentós, què cal fer?
Segurament, quan parlem de desenvolupar el talent de fills i alumnes, parlem de dues coses complementàries que cal no confondre:
- Una cosa és que haguem de desenvolupar al màxim les capacitats (talents) dels infants i joves (es a dir, que intentem que cadascú doni el màxim de si mateix).
- Una cosa diferent és que l’escola haguem de detectar talents especials, és a dir, domini superlatiu d’alguna habilitat.
Talent, sobre dotació… estem parlant del mateix?
Sobre els infants i joves talentosos se’n diuen moltes coses: que ja des de ben petits demostren que ho són, que de més grans tenen problemes de relació personal, que s’avorreixen a l’escola, que de vegades tenen comportaments estranys… què hi de veritat en tot això?
Parlem-ne, del talent; de com podem fomentar-lo en general, de quin paper hi juguem les famílies a l’hora de detectar-lo i quines decisions podem prendre si l’escola ens diu que tenim un fill especialment talentós en una o altra àrea.