El tema d’aquesta setmana és preocupant per la seva incidència, que va en augment, i per les conseqüències devastadores per als qui el pateixen. Parlem del ‘ciberbullying’. Quines similituds i diferències hi ha amb el ‘bullying’ presencial? Ens ho expliquen els nostres experts Gené Gordó, subdirectora general de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa de la Generalitat; Joan Martínez, president de l’Associació Espanyola per a la Prevenció de l’Assetjament Escolar, i M. Jesús Comellas, coordinadora de l’Observatori de la Violència a les Escoles.
Ens orienta també l’escriptora Lolita Bosch, autora de ‘La ràbia’, un llibre on explica la seva experiència com a víctima de ‘bullying’ en la seva adolescència. Assistim a dues sessions formatives a instituts per prevenir els casos de ‘ciberbullying’, concretament al Carles Rahola de Girona i al Pere Vives Vich d’Igualada. Aquestes formacions són impartides per la Policia Municipal i els Mossos d’Esquadra, respectivament. Per últim anem a l’institut Mediterrània de Castelldefels per acompanyar algunes famílies a una xerrada sobre els perills d’internet.
Pots recuperar el programa televisiu a la carta:
El programa també s’emet en format radiofònic a les emissores locals:
Quedem-nos amb aquestes conclusions:
- Hi ha un 10% d’infants i joves que pateixen ‘ciberbullying’. És un fenomen en augment.
- L’agressor sol ser una persona desorientada i/o amb baixa intel·ligència emocional.
- El racisme, el masclisme i l’homofòbia estan sovint darrere el ‘ciberbullying’.
- L’aïllament i la vergonya són els dos grans problemes dels joves afectats.
- La Generalitat té establerts protocols de detecció i intervenció.
- Els Mossos d’Esquadra fan una tasca preventiva molt important, a banda de la policial.
- Acompanyem els fills en l’ús de les xarxes socials i evitem donar-los eines tecnològiques quan encara són massa petits.
- És important que no tolerem ni l’agressivitat física ni verbal.
Retroenllaç: FAPAES | Famílies i escola. Capítol 12 “El Ciberbullying”