Moda i consumisme

0

Aquesta setmana anem fins al Vallès Occidental, concretament al poble de Rellinars, per conèixer la família Serra Fontelles. Ells creuen fermament en el consum responsable com a forma de vida. Tenen el seu hort, les seves gallines, es fan el pa i compren el menjar a cooperatives de productes de proximitat sempre que poden. Als seus quatre fills intenten ensenyar-los que no cal gastar diners en coses materials com la roba de marca. Ens desplacem una mica per anar fins a Terrassa per viure un cas totalment diferent, el de quatre noies de 3r d’ESO que ens expliquen quants diners es gasten en roba, quina mena de botigues són les seves preferides i a quina mena de tribu urbana pertanyen. Tot això complementat amb els consells i recomanacions de la Roser Sellés, coach familiar i educatiu, i la Mònica Jiménez, professora del departament de Publicitat i RRPP de la Universitat Pompeu Fabra.

Escolta també la versió del programa de ràdio on intervenen Roser Sellés, formadora i coach, Joan Antoni Melé, autor del llibre ‘L’economia explicada als joves’ Entramat, Ediciones Urano, 2015, la família Serra-Fontelles. (Fan autoabastiment i el consum responsable) i parlem amb un grup de nenes de 12 anys.

Les conclusions que s’extreuen del programa d’aquesta setamana són:

1. És important fer entendre els joves que darrera les ofertes i els regals, hi ha
sempre la intenció que comprem

2. Eduquem-los des de ben petits en les autèntiques necessitats que tenen

3. Ensenyem-los a distingir entre la ficció de la publicitat i la realitat

4. Donem-los eines per entendre la publicitat

5. Cal aprendre a ser crítics davant la televisió

6. Desmuntem els estereotips que ens mostren els mitjans

7. De vegades, la necessitat d’assemblar-se als models pot generar un trastorn alimentari

8. Vigilem si es gasta tots els diners o si necessiten comprar coses amb massa desfici

9.  La compra compulsiva pot ser causada per la necessitat de formar part d’un grup o per problemes d’autoestima

10. Els fills han d’entendre que no sempre es pot tenir allò que es vol

I si us interessa el món del consumisme, el consum responsable o el malbaratament, no deixeu de donar un cop d’ull als ssegüents llibres:

Vida de consumo de Zygmunt Bauman. (Fondo de Cultura Económica de España)

Consumo luego existo de Joan Torres, un dels primers teòrics i divulgadors del terme consum responsable. Edita Icària

Nacidos para comprar: los nuevos consumidores infantiles de JULIET SCHOR. Edita Paidós

Interessants els webs:

Escola de consum de l’Agencia catalana de Consum de la Generalitat, on a banda d’informes i documents us podreu descarregar el joc: Consumir a ritme de família.

Nollencem ni mica. Sobre el malbaratament alimentari. proposen maneres fàcils i divertides de reduir-lo. Trobareu receptes fàcils de fer en família.

Fundacion basura. Propostes de reciclatge de deixalles

Publicat dins de Temporada 7