En aquest capítol parlem de la participació de les famílies a les escoles. Per fer-ho, anem a La Roda de Terrassa, una escola amb una gran participació de pares i mares a la vida del centre. Sabrem com s’organitza l’AMPA d’aquesta escola, les diferents comissions i també el consell escolar. Ens explicaran en què inverteixen el seu pressupost i quines són les seves prioritats.
Assistim a la festa de final de curs de l’escola Sagrada Família de Barcelona, on també parlem amb membres de l’AMPA que organitza la jornada juntament amb l’escola. Parlem amb dos professors d’aquesta escola que han decidit gestionar directament el grup de WhatsApp del seus cursos per tal d’agilitzar la informació amb les famílies.
També anem a l’institut 4 cantons del barri de Poblenou, a Barcelona, on tenen un model de participació en què les famílies intervenen en els continguts curriculars. Tot això, amb l’ajut dels experts Josep López, president de FAPAES, i el sociòleg, educador social i professor titular de Sociologia de l’Educació a la Universitat de Vic, Jordi Collet.
Si voleu, podeu recuperar la versió radiofònica del programa:
Quedem-nos amb aquestes conclusions:
- És important que el centre educatiu fomenti la participació de les famílies i que els pares acompanyin el centre. Cal implicar-los en el projecte de l’escola.
- El diàleg i l’acord entre les famílies i el centre és fonamental. Les AMPA són canals de comunicació imprescindibles.
- Les escoles han de tenir les portes obertes i captar les famílies més distants. Hi ha mil i una idees per atraure famílies al centre.
- La participació té només el límit del respecte a l’altre.
- Les comissions mixtes de l’AMPA, un exemple de treball en equip.
- Les AMPA han de ser molt comunicatives, i les escoles i les famílies poden crear múltiples maneres per estar en contacte.
- Els pares i mares delegats de classe són fonamentals per a la participació.
- El consell escolar és un òrgan molt important de participació.
- Hi ha una relació directa entre la col·laboració de les famílies i la motivació de l’alumnat.
Retroenllaç: FAPAES | Famílies i escola. Capílol 9 “Participació de les Famílies”