Foment de la lectura

5

Avui parlem de lectura. Per començar, coneixem el programa Lecxit, que pretén millorar la competència lectora de nens i nenes, especialment pel que fa a la comprensió. Anem a l’escola Jacint Verdaguer d’El Prat de Llobregat, on els voluntaris i voluntàries del programa fan una activitat extraescolar amb l’alumnat. A continuació, coneixem una noia a qui no li calen més motivacions per llegir. És la Marta Botet, que des dels onze anys té un blog de recomanacions de llibres. Penja els seus vídeos a Youtube, pel que s’han convertit en una “booktuber”, un fenòmen a nivell mundial en qual joves lectores i lectors de tot el món comparteixen experiències. Anem després a parlar amb la Mercè Canela, directora de les revistes Cavall Fort i Tatano, qui ens explica per què són útils les revistes a l”hora d’animar els nois i noies a llegir. Intentem esbrinar les claus de l’èxit de Cavall Fort, una revista ja amb més de 50 anys d’existència. Per últim, anem a la biblioteca Mestre Martí Tauler per assistir a un laboratori de lectura. Els investigadors en comptes de microscopis, tenen llibres… avui en concret, llibres de fades.

Si voleu també podeu escoltar el programa de ràdio. On a banda dels convidats que ja us hem explicat, també intervé l’Amàlia Ramoneda, bibliotecària a la Biblioteca Rosa Sensat

Les conclusions que es poden extreure del capítol d’aquesta setmana són les següents:

1. Deixem que els infants triïn allò que volen llegir
2. Integrem la lectura en l’oci familiar: visitem biblioteques i llibreries, per exemple.
3. Corregir molt l’infant el pot bloquejar. Millor si el reforcem i conversem amb ell sobre el llibre
4. Val la pena llegir els llibres que els fills llegeixen. Així podrem compartir-los
5. No ens enfadem amb els fills si no volen llegir
6. Recordem que llegir en veu alta és molt exigent i gens senzill
7. Per aconseguir un hàbit lector, intentem que els fills trobin gust per llegir
8. Fomentem les estones compartides de lectura entre pares i fills
9. Llegim nosaltres un fragment, triem lectures adients…
10. Una bona idea: que l’infant tingui la seva biblioteca personal
11. Recomanem llibres que donin resposta als seus interessos
12. Lectura variada, primer acompanyada d’un adult, per agafar gust per la lectura
13. Que els fills ens vegin llegir a casa
14. Busquem espais físics i temps per llegir
15. Si no tenim fills lectors, busquem i provem coses, sense rendir-nos

A banda, teniu a l’abast molts recuros on trobar el llibre més adient pel vostre fill o filla, us n’apuntem uns quants:

– El Garbell és el butlletí periòdic de la Biblioteca de Rosa Sensat, que fa una tria dels llibres que han arribat a la biblioteca, que han llegit i valorat.

El Consell català del llibre infantil i juvenil edita la revista Faristol on tobareu informació actualitzada sobre les novetats editoials. En paper al quiosc o biblioteca o a la xarxa.

– Gretel és el Grup de Recerca de literatura infantil i juvenil i educació literària de la Universitat Autònoma de Barcelona està dirigit per la doctora Teresa Colomer.

– El bloc Llibres al replà és una comunitat de veïns molt particular… a tots els agrada llegir i el més important recomanar… a cadascun dels replans d’aquest edifici hi trobareu ressenyes, entrevistes i crítica de llibres amb un to molt proper i gens acadèmic.

– També podeu consultar la guia ‘El metode definitiu per tenir fills lectors. Consells i receptes miraculosos que garanteixen l’èxit escolar‘ de Joan Carles Girbés. Edita la Fundació Jaume Bofill.

– ‘La lectura i la vida‘ d’Emili Teixidor

– Si voleu viure la lectura en família i de manera tridimensional… consulteu la web de la Xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona.

Publicat dins de Temporada 7

5 comentaris a l'entrada: Foment de la lectura