La crisi econòmica ha castigat moltes famílies que encara avui lluiten contra la precarietat. Els més vulnerables són, una vegada més, els infants. Com afecta la vulnerabilitat a l’aprenentatge d’aquests infants? I com podem lluitar contra les desigualtats educatives? Algunes preguntes que intentarem respondre amb experts, mestres i pedagogs i famílies. Anem a l’INS Pau Claris, un clar exemple de com la unió de famílies, administració i escoles poden convertir una escola ‘no desitjada’ en un centre demandat per les famílies de la zona. Al barri de Torre-Romeu de Sabadell hi treballa la fundació IDEA amb el programa Pandora, que vol donar a infants i joves d’entorns desfavorables l’oportunitat de conèixer altres realitats i models. Per últim, l’INS Vallvera de Salt converteix les seves aules en un escenari gràcies al projecte A Tempo del Festival Temporada Alta, Ciutat Invisible i ConArte Internacional. Una manera de portar les arts escèniques a espectadors que d’altres formes difícilment hi accedirien.
PROGRAMA DE RÀDIO
QUEDEM-NOS AMB AQUESTES CONCLUSIONS:
– Els infants vulnerables són aquells que tenen menys oportunitats.
– Tenen una “motxilla vital” menys plena.
– Sovint són infants amb inestabilitat emocional.
– Tots els nens/nenes tenen dret a la millor de les educacions.
– L’Administració hauria de garantir que no es formen ‘escoles-gueto’.
– Necessitem escoles diverses, que ajudin infants i joves a entendre la realitat.
– Hi ha entitats que ajuden a atendre infants i joves amb risc d’exclusió.
– Els infants vulnerables tenen expectatives menors de vida.
– Infants que necessiten nous espais i nous visions de la vida.
– És important lluitar con l’absentisme i el fracàs escolar d’aquests joves.
– Alguns d’aquests joves vulnerables són resilients i se’n surten.
– El paper dels Ajuntament és clau.