Avui parlem de les amistats. Què passa durant l’adolescència que amics i amigues passen a un primer pla dins la vida dels joves? Com han d’actuar les famílies davant d’aquests canvis? On són els límits de la llibertat per escollir i fer vida amb els amics? Ens intenten explicar tot aquests conceptes els nostre experts Núria Grases (professora de Secundària, economista i ‘coach’), Eva Bach (psicopedagoga i escriptora) i Jaume Funes (psicòleg, educador i periodista).
Coneixem un grup d’amigues, la Yaiza, la Júlia i la Rita, que ens expliquen què valoren de l’amistat. El pare d’una d’elles, l’Artur, ens exposa la seva experiència en veure com la seva filla, de mica en mica, va configurant-se un cercle d’amistats propi. Anem també fins a la llar d’infants La Tortuga, de Granollers, per conèixer els orígens de la socialització de nens i nenes. Les educadores d’escola bressol fan una tasca molt important en fomentar aquestes primeres relacions entre els infants.
També podeu escoltar la versió radiofònica:
Quedem-nos amb aquestes idees:
- L’escola ha d’ajudar els joves a socialitzar-se correctament
- Interessem-nos per la vida que els nostres fills tenen amb els seus amics i amigues
- Millor preguntar i interessar-se, que no pas jutjar
- Controlem, sense que se sentin envaïts
- Educar un fill adolescent demana pensar en el seu grup d’amistats
- Els adolescents proven i comparen, per formar la seva manera de ser
- Marquem, poc a poc, les condicions i els límits del que és possible
- L’adolescent necessita també adults diferents del pare i la mare
- Ajudem els joves a conèixer-se a si mateixos, més allà del grup
- Els adolescents troben comprensió en el grup d’amics
- Mantinguem espais de famílies, fins i tot en l’adolescència
- Molts amics, pocs amics… sobretot fixem-nos en si és feliç i si es relaciona bé
- Val la pena fomentar les relacions presencials
Retroenllaç: FAPAES | Famílies i escola. Capítol 11 “Les amistats”