Sabem quin impacte té l’art sobre el creixement cognitiu i emocional dels nostres infants? Ens apropem a l’escola Ítaca, al barri de Les Corts de Barcelona, on ja fa anys que el projecte de centre gira al voltant de les arts plàstiques.
Coneixem una família molt implicada en el centre, els Torrents Molnar, que van creure des del primer moment que aquesta era l’escola adequada per portar els seus fills. A continuació coneixem una noia, l’Elisabet, que per fi ha aconseguit el seu objectiu de cursar un Batxillerat artístic. Tant ella com la seva mare ens expliquen que a l’Elisabet li ha costat bastant tant la Primària com a la Secundària, ja que a l’escola no li han valorat mai el seu talent artístic i sí les seves notes en matèries que no li interessaven tant.
També anem a un altre centre de Barcelona, l’escola Bàrkeno, que forma part del programa Tàndem juntament amb el Mercat de les Flors i El Graner. En aquest cas, el projecte educatiu té com a eix la dansa i el moviment. Per acabar, anem a un casal d’estiu artístic impulsat per un agrupament escolta que pretén que els joves facin un tastet de diferents disciplines, per veure què els agrada més, sempre sota la premissa que tothom pot ser un artista. Rat Soriano, pintora i formadora de nens i nenes des de fa molts anys, ens assessora durant tot aquest recorregut.
Si prefereixes, pots escoltar la versió radiofònica del programa:
Per acabar, algunes idees que no hem de perdre de vista:
– L’expressió artística és un gran mitjà de comunicació per als infants.
– No es tracta que el nen faci coses boniques, sinó que gaudeixi i es relaxi.
– L’art permet educar en la creativitat.
– Si poden desenvolupar la seva especialitat, els infants estaran més relaxats globalment.
– Fem entrar l’art a casa, de manera que els fills hi creixin.
– Trobem l’equilibri entre animar els fills i forçar-los a fer el que no volen.
– La dansa i l’art, eines d’educació emocional.
– Tots els nens porten art dintre seu i tots poden expressar-lo a la seva manera.